Dansdocent Tineke Veenhof werkt al jaren samen met De Rode Loper op School. Zij neemt prentenboeken als uitgangspunt voor haar danslessen op school. In een aantal lessen werken basisschoolleerlingen uit Amsterdam-Oost toe naar een fantasievolle dansvoorstelling.

Tati Wirahadiraksa | Foto’s Rode Loper op School

Tijd om kennis te maken met Tineke: ‘Als kind wist ik nog niet dat ik verder wilde met dans. Ik maakte wel altijd theaterstukjes, trommelde vriendinnen op en wist hen dan goed mee te nemen in een verhaal. Ik had een soort natuurlijk leiderschap, misschien was ik toen al een theaterbeest. Ik wilde het beste resultaat en had altijd in gedachte hoe een stuk in elkaar moest zitten.

De kinderen mogen zelf kiezen welk dier ze zijn

Later kwam ik in aanraking met klassiek ballet, moderne dans en ben ik naar de Fontys Dans Academie in Tilburg gegaan, waar ik in 2002 afstudeerde. Dans ging niet alleen maar over techniek, maar ook over hoe je de binnenwereld van een persoon door dans en expressie naar buiten kunt brengen. Dat sprak me enorm aan.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik meeging naar een dansuitvoering op een school. Toen wist ik het: ik wil heel laagdrempelig, in wisselwerking met kinderen en voor kinderen werken. Kinderen meenemen in spel, in fantasie en vrolijkheid.’

Eigen vorm

‘Ik vind het belangrijk dat een kind vanuit een kader een eigen vorm kan vinden en ontdekken. Daarom werk ik graag vanuit verhalen en boeken. Het boek Carnaval der Dieren, naar een muziekcompositie van Camille Saint-Saëns, heeft een aantal duidelijk omschreven personages. Het gaat over een wereld waar dieren dansen, met elkaar praten en zingen. Ik ga met de kinderen het boek lezen en de plaatjes bekijken. Vanuit dat kader gaat een kind op zoek: hoe beweegt een leeuw, of een olifant, hoe vliegt een vogel? In drie lessen werk ik dan toe naar een presentatie voor familie.

Kostuums zijn daarbij heel belangrijk. Een kind zich meteen inleven in zijn of haar rol en ondergaat een transformatie. Een kind mag zelf het dier kiezen. Ze voelen zich een vogel door de vleugels die het kostuum heeft, een olifant door de grote oren of een leeuw door de manen. Arlette Muschter heeft de kostuums ontworpen en gemaakt. Ze vormen een prachtige eenheid in kleur en materialen.’

Op avontuur

‘Tijdens de uitvoering sta ik midden in de (gym)zaal, vertel het verhaal en begeleid ik de kinderen in hun dans. Het is op deze manier een soort verteltheater, een vorm die het mogelijk maakt om in drie lessen met een hele klas een voorstelling te kunnen maken.

Het is mooi om te zien dat kinderen die niet van praten houden, heel blij worden van deze projecten. Ze worden uitgenodigd om zich op een andere manier te uiten dan door het woord en op avontuur te gaan in dans, muziek en expressie. Daarom is het waardevol om met De Rode Loper op School te werken. We ontwikkelen projecten waarin kinderen worden onderwezen in cultuur, waarin ze zichzelf en elkaar kunnen ontdekken en waardevolle dingen (mee)maken.’

Tineke Veenhof aan het werk met een schoolgroep