Naar aanleiding van het Amsterdam Dance Event spreken we DJ Jeroen Verheij, beter bekend als Secret Cinema. Al dertig jaar reist hij als producer en DJ de hele wereld over, maar zijn thuisbasis is het Oostelijk Havengebied. Wij vroegen hem naar zijn leven als DJ en producer en kregen een kijkje in zijn studio.
Mariska Meijer | Foto Björn Martens
Techno is een stroming binnen de housemuziek en ontstond eind jaren zeventig op verschillende plaatsen in de wereld, voornamelijk in de VS en Duitsland. Jeroen kwam er eind jaren tachtig mee in aanraking. ‘Op mijn zestiende had ik oudere vrienden en die namen me mee naar Parkzicht in Rotterdam. Daar draaiden ze nog Golden Earring en zo maar ze hadden ook een blokje Acid House. Ik hoorde toen een nummer, Amnesia Ibiza of zo, en toen dacht ik: Ja, dit is wat ik voor de rest van mijn leven wil doen.’
Met een jazzmuzikant als vader had Jeroen de muzikaliteit al in zich, alleen het juiste instrument vinden vond hij lastig. Totdat hij op zijn zestiende naar een computerbeurs ging: ‘Ik had een AMIGA 500 computer om games op te spelen. Op die beurs, waar je floppy’s met spelletjes kon ruilen, zag ik iemand muziek maken op net zo’n computer.’ Dit bleek de start van zijn carrière.
Hoe het begon
Jeroen maakte een track (nummer) met zijn computer en gaf die aan bevriende DJ’s. De respons op de dansvloer was goed, en via Paul Elstak (een bekende gabberhouse DJ uit Rotterdam) kwam Jeroen terecht bij Peter Slaghuis. Hij was in de jaren tachtig een bekende DJ die housemuziek vanuit de gayscene van Chicago en New York naar Nederland haalde. ‘Peter had zijn eigen platenlabel en wilde mijn muziek uitbrengen. Ik heb mijn computer in een HEMA-tas gedaan en ben naar zijn huis gegaan. Hij liet me zijn studio zien en zei: ga maar bezig, vanavond klaar? Dat werd de plaat ‘Sonar System’, onder de naam van Meng Syndicate, die werd overal gedraaid. Zo is mijn carrière begonnen.’
Het klinkt allemaal heel soepel zoals Jeroen het vertelt. ‘Maar zo ging het ook echt. In 1994 maakte ik met alleen mijn drumcomputer en microfoon vier hits achter elkaar. Ik gebruikte verschillende namen, Point Blank, Grooveyard en Secret Cinema. Het nummer Timeless Altitude wordt nog steeds gedraaid, net als Mary go Wild dat ik onder de naam Grooveyard uitbracht.’
Waar komt de naam Secret Cinema vandaan? Jeroen: ‘Als je op de dansvloer staat en je doet je ogen dicht dan zie je beelden in je hoofd die alleen jij kan zien, en dat is jouw eigen secret cinema. Daar is het op gebaseerd. Ik wil muziek die tot de verbeelding spreekt, maar dat je wel zelf nog wat geluiden kunt invullen.’
Technoliedjes maken
Wat is techno eigenlijk? Jeroen: ‘Eigenlijk is alles house, en dan komt techno. Techno is sneller, minder vocalen, minder happy. Industrieel, donker, een kelder met zwetende mensen, een aansteker die niet aangaat omdat er geen zuurstof is, dat is techno. En de hele nacht gaan omdat je niet wilt stoppen.’ Techno is ook: technologie, vooruitgang, maar Jeroen wil liefst zo veel mogelijk uit zo min mogelijk apparatuur halen. ‘Mijn favoriet op dit moment is de Kurzweil K2500 Synthesizer, ontwikkeld voor Stevie Wonder, die ziel zit echt in het instrument. Geniaal instrument, het klinkt warm, het leeft. Dus die heb ik weer uit de kast gehaald en er kwamen meteen twintig nummers uit.’
Zitten die nummers dan al in je hoofd? ‘De meeste hits, daar ben ik mee wakker geworden. Dan dacht ik, ik ga nu deze melodie maken. Of: ik ga NU dit en dit dingetje gebruiken om deze geluiden te maken. BAM! dat waren de hits.’ Een plaat vervolgens loslaten is niet makkelijk volgens Jeroen. ‘Mijn beste plaat is mijn volgende plaat. Mijn beste set is mijn volgende set, het houdt nooit op. Dat wenste ik al toen ik zestien was, dit wil ik de rest van mijn leven doen. Met alle ups en downs. Ik mag niet klagen.’
Optredens
Een van Jeroens meest memorabele optredens was in Japan. ‘In die club hadden ze CO2 kanonnen, als zo’n kanon afgaat is in een keer alles koud en zie je geen hand voor ogen. Dat doen ze precies op het moment dat de beat terugkomt. Ik was live aan het optreden en iedereen was secret cinema in zichzelf aan het genieten. Ik gooide de beat weer terug, dat kanon ging op exact dat moment af en het publiek ging uit zijn dak. Toen stond ik met tranen in mijn ogen, en dacht: hier heb ik het altijd voor gedaan. Met alleen mar mensen die in een totaal andere wereld leven dan wij en we zijn allemaal één.’
Met vier shows zijn Jeroens dagen bij het Amsterdam Dance Event goed gevuld. Hoe hou je dat vol? ‘Als de party goed is kan je gewoon blijven doorgaan.’ Ook speelt Jeroen graag met het publiek. Dat betekent voor hem: niet alle hits draaien, maar platen die op hits lijken. En dan, vertelt hij, ‘probeer je tussendoor het publiek ergens mee naartoe te nemen waarvan je nooit had gedacht dat ze erop zouden kunnen dansen. En als ze het verdienen geef ik ze die plaat die ze willen horen. Want ik weet wel wat ze willen horen, maar ik wil er dan niet aan toegeven, het is gewoon een spel.’
Wil je weten of je kunt dansen op de muziek van Secret Cinema? Op amsterdam-dance-event.nl kun je zoeken op Secret Cinema en kaarten kopen voor een van de shows. Het festival is van 19 t/m 23 oktober.