Jarenlang bleef het gebruik van de vele vierkante meters beperkt tot auto’s parkeren. Maar de nieuwe eigenaar van Middenweg 51 wil nu een immense kantoorruimte maken te midden van achtertuinen. Tegen de zin van bewoners krijgt de eigenaar van het stadsdeel alle ruimte. De rechter is minder ondernemersgezind.
Arie van Tol | Foto’s Kees Uitenbroek (lichtstraat) en Janet Kershaw (van boven)
Het is een bijzondere stedenbouwkundige variatie, de grootte van de binnenruimte tussen het huizenblok dat begrensd wordt door respectievelijk Middenweg, Hogeweg, Bredeweg en Linnaeuskade. Het is onwenselijk als woningen te dicht op elkaar zijn gebouwd, maar ook te veel ruimte tussen de panden kan blijkbaar tot vormen van overlast leiden.
Overlast was er nauwelijks in de tijd dat Adams Rent a Car de loods met een oppervlakte van wel 1800 m² in gebruik had als stalling/garage. Enkele jaren geleden verkocht het autoverhuurbedrijf de garageloods aan projectontwikkelaar Buro Amsterdam – een bedenkelijke naam gezien het feit dat er geen enkele connectie is met de gemeente -. Inmiddels is de loods doorverkocht aan AHAM Vastgoed.
Anneke Moen en Kees Uitenbroek wonen aan de Hogeweg, hun tuin grenst aan de loods en samen met zo’n 35 buren vormen zij het buurtcomité Middenweg 51. Ze leggen me uit waarom ze naar de rechter zijn gestapt en vertellen welke uitspraak die inmiddels heeft gedaan.
Historie
De genoemde binnenruimte bevat, behalve de loods die in dit artikel centraal staat, een tweede kolossale loods met garageboxen met in- en uitgang aan de Linnaeuskade.
Bewoners en gebruikers van de loodsen kennen de opmerkelijke afmetingen van het weinig fraaie binnenterrein. Voor anderen is het één van de vele ongekende plekken in de buurt. Het roept de vraag op op grond waarvan bestuurders en ambtenaren vergunningen verlenen bij complexen als Middenweg 51.
Bestemming
Stalling/garage was tot voor een paar jaar de bestemming van de loods. Inmiddels heeft de gemeente een vergunning verleend voor een ‘bedrijvenverzamelgebouw voor creatieve industrie’.
‘Nee, de projectontwikkelaars hebben ons niet betrokken bij hun plannen. En het stadsdeel is met het verlenen van de vergunning volkomen voorbij gegaan aan de geuite bezwaren van omwonenden,’ vertelt Kees Uitenbroek. Anneke Moen vult aan: ‘Als daar 55 of misschien wel 200 creatieve mensen komen te werken, krijg je onvermijdelijk overlast door de drukte buiten de kantoorruimte en buiten de normale kantoortijden.’
Uitspraak
Lang hebben ze moeten wachten op de uitspraak van de rechter. Maar op 22 maart was het dan toch zo ver. De rechtbank heeft een aantal van de bezwaren gegrond verklaard en de gemeente huiswerk opgegeven.
Kees: ‘Het stadsdeel zal binnen een termijn van drie maanden de vergunning zodanig aan moeten passen dat aan onze bezwaren tegemoet wordt gekomen. Of het stadsdeel die eisen inhoudelijk juist en tijdig gaat verwerken, is een vraag die de komende tijd antwoord krijgt.’
De drie belangrijkste punten zijn: 1) het stadsdeel moet duidelijker aangeven wat in de binnenruimte wel of niet toegestaan is, 2) het stadsdeel moet duidelijk maken hoe het de verkeer aantrekkende werking van het toekomstige gebruik gaat oplossen, de enorme extra parkeerdruk, en 3) het stadsdeel moet veel beter aangeven hoe overlast voorkómen kan worden.
Politiek
Met stadsdeelcommissieleden is er contact geweest. Een gang naar de rechter was er niet mee te voorkomen. Van constructief contact met ambtenaren en projectontwikkelaars was geen sprake. ‘En dagelijks bestuurder Ivar Manuel heeft tot nog toe vooral gezegd dat hij niets meer voor ons kon doen.’
Eens zien of na de uitspraak van de rechter de ondernemer heilig blijft, of dat de bewoner dan toch eindelijk gehoord gaat worden.
Meedoen of verdere info [email protected]