Home Overzicht De bouwmarkt spreekt zijn klanten toe ‘Please keep your distance’

De bouwmarkt spreekt zijn klanten toe ‘Please keep your distance’

0

Het besluit van de regering over de coronacrisis op maandag 23 maart is ingrijpend. Alle bijeenkomsten worden verboden. Hoe moet dat nu in bouwmarkten, die juist een overstelpend aantal bezoekers te verwerken kregen de afgelopen dagen? Tijd voor een bezoekje aan de Praxis.

Coronacrisis | Henny Reubsaet

Afdelingsverantwoordelijke Sabina van de Praxis in Oost wil zo goed mogelijk de vragen over nieuwe maatregelen beantwoorden, nu manager Ben te druk is om me te woord te staan. De intercom heeft me net in twee talen aangemaand om minstens een afstand van anderhalve meter te bewaren tot een andere klant. Tussen de schappen met reinigingsproducten kijkt ze op haar telefoon. Al scrollend vertelt ze dat alle personeelsleden de nieuwe beleidsregels via de mail ontvangen. Hun manager staat dagelijks in contact met de districtsmanager en vanaf het hoofdkantoor van de Praxis, dat ze het servicecenter noemen, worden de dagberichten samengesteld. ‘O hier, ik heb het gevonden. We zijn vanaf zaterdag begonnen met de omroepinstallatie, dat mensen afstand moeten houden. Toen was het alleen in het Nederlands. Maar pas sinds gisteren wordt het bericht ook in het Engels doorgegeven. Allemaal om het zo veilig mogelijk te houden.

‘De omroepinstallatie is nu ook in het Engels sinds.. wacht, ik zoek het even op.’

Zaterdagmiddag zijn we begonnen met een beveiliger voor de deur. Toen mochten er nog wel tachtig klanten binnen zijn. Maar sinds maandag is dat veranderd tot maximaal twintig.’

Bij de ingang van de Praxis was het grote bord niet te missen: maximaal 20 klanten. Er hangen nog andere mededelingen op: Kom alsjeblieft, alsjeblieft alleen! Alleen pinnen.  Kinderen geen toegang.

Buiten voor de deur is met tape aangegeven hoever je afstand moet houden. Maar voor je de deur bereikt hebt, heb je een tijd in een rij gestaan die de noodzakelijke afstand van anderhalve meter al tot een gewoonte heeft gemaakt.

Beveiliger Ayad werkt al elf jaar bij de Praxis, maar dit is de eerste keer dat hij zo’n rij moet reguleren. Hij doet het nu al een aantal dagen en vaak schiet zijn pauze erbij in. ‘Maar dat heb ik er wel voor over nu, je doet het voor de goede zaak’.  Vooral zondag was het erg druk, vertelt hij, de rij was toen erg lang, tot op straat bij de brug. Meestal blijven de mensen keurig wachten en volgen ze zijn aanwijzingen op. Maar soms leidt het tot irritatie. Vanochtend waren er nog twee klanten erg boos. ‘Dan word je uitgescholden maar dat laat ik over me heen gaan, dat ken ik nu wel. Toen gingen ze boos weg.’ Nu staan er ongeveer tien klanten in de rij en vindt hij het rustig.

Als een moeder samen met haar zoon naar binnen wil gaan, houdt hij ze tegen. Nee, de regel is dat er maar één klant naar binnen mag nu, dus ze moeten kiezen wie er eerst gaat. Soms laten ouders hun kinderen even bij hem achter, als ze gelezen hebben dat kinderen geen toegang hebben. Maar grotere kinderen laat hij wel door.

Sabina vertelt binnen dat hun filiaal zelf besloten heeft om zo weinig mogelijk kinderen binnen te laten, en nog maar maximaal twintig mensen. Zaterdag lieten ze nog tachtig mensen binnen, maar sinds de persconferentie van maandag dus nog maar twintig. Het is geen officieel Praxisbeleid. Hun richtlijn is maximaal 75 klanten binnen en er is niks gezegd over kinderen. Maar ze hebben in gezamenlijk overleg die regels ingesteld als voorzorg, voor de rust en veiligheid van het personeel. Ze hebben afgelopen tijd namelijk superhard gewerkt en dat willen ze kunnen volhouden.

Die eerste week sinds de scholen dicht gingen hadden ze elk moment wel zo’n 200 klanten binnen, ze hebben toen top-omzetten gedraaid van maandag tot en met zondag, wel dubbele omzetten dan normaal. Terwijl ze met veel minder personeel dan normaal aan het werk zijn. Er zijn best wel veel zieken of mensen die thuis moeten zijn vanwege zieke gezinsleden. Normaal zijn ze met zo’n dertig collega’s aan het werk, maar nu zijn er maar twintig aanwezig. Van haar eigen afdeling, sanideco, zijn twee van de vijf collega’s ziek.

Een andere grote verandering is dat de openingstijden veranderd zijn. Normaal werd er in twee shifts gewerkt, ochtend- of middagdienst, omdat ze elke dag van 9 uur ‘s ochtends tot 9 uur ‘s avonds open waren. Dat is teruggebracht van 9 tot 5. Op zondag blijven ze wel open, maar tussen 12 en 5. Al die nieuwe maatregelen vindt ze wel fijn, want ze willen zelf ook gezond blijven natuurlijk.

In de winkel zelf zijn lijnen aangebracht om mensen op de juiste afstand te houden. En voor de service balie staan nu tafels, ook om mensen op afstand te houden.

Voor de derde keer onderbreekt ze haar verhaal om even een klant te helpen. Ze heeft nu alle veranderingen wel uitgelegd, maar ik wil toch nog één ding weten. Er zijn nu bijna geen parkeerplaatsen beschikbaar voor de Praxis omdat  er een nieuwe parkeerplaats wordt aangelegd. Dat zal wel toeval zijn toch, of is het ook een manier om wat minder klanten binnen te krijgen nu? Ze moet lachen. ‘Nee, daar ging een lange weg aan vooraf natuurlijk, begin februari werd eindelijk duidelijk dat het parkeerterrein in maart aangepakt zou gaan worden. Het werd te vaak gebruikt als taxistandplaats. Daarom wordt er nu gewerkt aan een kentekenregistratie zodat ze in de toekomst de taxi’s kunnen weren.’ Weer vraagt een klant iets aan haar en weg is ze.

Buiten is Ayad nog druk bezig en is de rij nog net zo lang als toen ik aankwam.