Home Dwars nieuws De Dokwerker op School

De Dokwerker op School

0
Een door een kind gemaakt Dokwerkertje naast het originele beeld

Op 25 en 26 februari 1941 werd door inwoners van Amsterdam gestaakt tegen het wegvoeren van de Joodse bevolking. Het monument De Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein staat hiervoor symbool. De Rode Loper op School geeft al vele jaren les op basisscholen over de Dokwerker.

Wendeline Thole | Foto’s De Rode Loper op School

De Februaristaking was het enige massale, openlijke protest in de Tweede Wereldoorlog tegen de Jodenvervolging in heel bezet Europa.

Ook burgemeester Femke Halsema krijgt bij de herdenking een Dokwerkertje

Burgerschap en herdenken
Ook vele kinderen herdenken dit jaar met hun Dokwerkertjes de Februaristaking. Ze delen hun beeldjes uit aan aanwezigen van de herdenking. We zien Dokwerkertjes met hoodies aan, petjes op, een hondje aan de riem, een baby op de arm, een mitella en een spandoek ‘Stop de oorlog’. In deze tijd des te belangrijker dat schoolklassen meedoen aan het kunsteducatieve project ‘De Dokwerker op school’.

Kunstdocent Emma Slaats start de lessenreeks op school met een introductie over wat er toen is gebeurd. Wie waren de stakers? Ze bespreekt met de kinderen wat ‘lef tonen’ is. Durf jij je nek uit te steken als er nu iets is wat niet door de beugel kan? Op welke manier zijn de kinderen bezig met het thema moed, opkomen voor jezelf en anderen?

Links: In de klas gaan de kinderen met handen aan de slag | Rechts: Er zijn veel verschillende Dokwerkertjes gemaakt, zoals met een hondje

School der poëzie
Nadat ze een bezoek hebben gebracht aan het Joods Cultureel Kwartier, aan de Dokwerker, gaan de kinderen met hun handen aan de slag. Ze maken beelden van draad en tape. De kinderen verbeelden de stakers en De Dokwerker in henzelf.

De afsluitende les wordt gegeven door de School der Poëzie. Kinderen schrijven een gedicht over hun gedachten en gevoelens. Janne (groep 6 van Laterna Magica) verplaatst zich in een 3-jarig kind, en maakte een Dokwerkertje met een te grote jas aan, de jas van haar vader.

Een 3-jarig kind

Ik heb het koud
Ik mocht papa’s jas aan

We gaan protesteren.
Al weet ik niet wat het betekent
Dat heb ik vaak.
Dat ik iets niet begrijp
Maar ik ben wel bang
Bijvoorbeeld voor de geluiden

In de nacht

Dan kijk ik naar buiten.
en zie ik gekke monsters.

Ze zijn er ook overdag.