Wie aan het Conservatorium van Amsterdam denkt, zal misschien eerder denken aan harp en cello dan aan basgitaar en synthesizers. Maar in Oost is de enige echte popafdeling van het hoofdstedelijke conservatorium gevestigd en wel in de Q-Factory. De opleiding vierde in november het 20-jarig bestaan. Tijd dus om eens met Jack Pisters te gaan praten, initiator en coördinator van de opleiding.
Anne-Mariken Raukema
Zelf werd Pisters opgeleid als jazzmusicus aan het Conservatorium in Den Haag. Naar eigen zeggen was de keuze niet groot: het was jazz of klassiek. Hij heeft een opleiding als die hij nu leidt toen wel gemist. Het was een van de drijfveren om de opleiding vorm geven. ‘En het werd in den brede wel als gemis ervaren dat Amsterdam nog geen volwaardige conservatorium opleiding had tot popmuzikant’, aldus Jack Pisters. Zelf speelde hij in de jaren 80 in de band Avalon, begeleidde Anouk, Keith Caputo en deed nog veel meer.
Pisters begon in 1991 als docent jazz methodiek gitaar aan het Hilversums Conservatorium. Hij ontwikkelde nieuwe methodieken en gaf de leerlingen les in hoe ze naast hun speelcarrière ook goed gitaarles konden geven. In de praktijk betekent dat voor de meeste afgestudeerden een gemengde beroepspraktijk met optreden, componeren, lesgeven en eventueel studiowerk. De popafdeling van het conservatorium van Amsterdam richt zich naast het spelen vooral op het schrijven en uitbrengen van nieuwe songs en muziek producties.
Daarnaast is in de opleiding ruimte voor theorie, brede geschiedenis van de muziek en andere kunstvormen en natuurlijk het spelen zelf. Maar om de studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de beroepspraktijk is er ook vanaf het begin aandacht voor zaken als administratie, marketing, ondernemerschap, subsidies, projectmatig werken, produceren en freelance werk. ‘En ze leren heel veel van elkaar’, aldus Pisters.
Sinds 2015 zit de opleiding, het Pop Department, in de Q-Factory bij winkelcentrum Oostpoort. ‘Het hoofdgebouw, dat in 2007 was opgeleverd, bleek al snel te klein. Ik zat zelf al hier al met muzieklessen voor jeugd en jong talent. Toen er een etage vrijkwam, is de hele popopleiding hierheen verhuisd, op de eerste verdieping en een paar ruimtes op de begane grond. Ook kent het Conservatorium de opleiding AEMA (Amsterdam Electronic Music Academy), een tweejarige internationale ‘Associate Degree’, die opleidt tot dj en producer van elektronische muziek. Deze zit voornamelijk op de 4e verdieping van het pand.
Bas, drums, gitaar, zang en keyboard
De bacheloropleiding POP van vier jaar kent vijf deelgebieden: bas, drums, gitaar, zang en keyboard. Je moet een van de instrumenten al goed kunnen spelen, je moet nieuwsgierigheid en creativiteit aan de dag leggen en een maker van nieuwe muziek zijn, wil je door de strenge selectie kunnen komen. Zeker zang is erg populair. Van de ruim vierhonderd aanmeldingen elk jaar kunnen er slechts enkele tientallen op de opleidingen worden toegelaten. ‘Velen keren een jaar later terug als ze werden afgewezen en proberen het opnieuw. Ze werken een jaar aan wat we als feedback gaven en worden dan niet zelden alsnog aangenomen.’ De gemiddelde leeftijd van de instromers is 19, 20 jaar, met een enkele uitschieter naar beneden of naar boven. Allemaal spelen ze al in een of meer bandjes.
Het doet Jack Pisters zichtbaar goed dat de opleiding al twee decennia goed draait. ‘Het feest begin oktober in de Melkweg werd fantastisch bezocht en kreeg goede pers. En dat zowel de bachelor- als de masteropleiding als excellent worden beoordeeld. ‘Toen de eerste bands van de popopleiding op Pinkpop speelde, was dat wel een doorbraak. Dat groeide heel snel, intussen zijn er altijd wel bands die deeluitmaken van de programmering.’ Maar ook dat de opleidingbands vaste voet aan de grond kregen op festivals als Eurosonic Noorderslag, Lowlands, Pinkpop en de Bevrijdingsfestivals in Nederland en grote internationale podia in de VS, België, Frankrijk, Duitsland en Hongarije is kenmerkend voor het succes.
De studenten worden in theorie en praktijk voorbereid op de arbeidsmarkt. Ze leren in wisselende samenstelling spelen, andere rollen aan te nemen, waardoor ze gaandeweg ontdekken waar hun talenten liggen. Bijna alle docenten hebben een samengestelde, gemengde beroepspraktijk, wat betekent dat ze een of twee dagen lesgeven, zelf spelen, componeren en studiowerk doen. Hun rol als docent is de studenten te helpen, coachen, begeleiden en feedback geven.
Wie (gratis!) naar een optreden in de Q-Factory wil, doet er goed aan de opleiding te volgen via Facebook en Instragram. Dat kan via facebook.com/cvapop en instagram.com/cvapop.
Check conservatoriumvanamsterdam.nl