Gewoon op straat hangen in een groepje van vijf en dan door de politie ondervraagd worden wat je eigenlijk aan het doen bent: het overkomt Kaylicia (16) wel eens in Amsterdam. Samen met twee meiden van haar leeftijd is ze donderdagmiddag aangeschoven bij de Staat van de Indische buurt-werkgroep Vrije Tijd. Want er moet mét de jongeren gepraat worden, in plaats van over ze, vindt de groep.
Stella Vrijmoed | Foto Erik Mollema
Het probleem dat ter tafel ligt: de aanwezigheid van jongeren wordt regelmatig ervaren als overlast, niet alleen op straat maar ook in winkels, vertellen de meisjes. En er zijn geen toegankelijke plekken in de buurt voor jongeren waar zij in een groep met elkaar kunnen chillen, stelde de werkgroep vorige keer al vast. Daarom zijn dit keer ook aangeschoven Tim Doornewaard van buurthuis De Meevaart en Amaury Faucon van Badhuis Oedipus. Beiden kunnen met hun locaties wellicht wat betekenen voor jongeren.
Doornewaard weet dat wel zeker: er staat een draaitafel in de Meevaart en er is een grote theaterzaal die ze mogen gebruiken. “Daar kunnen ze lekker veel lawaai maken, niemand heeft daar last van”, zegt hij. “Maar er moet wel een beetje zelforganiserend vermogen zijn.”
Dat laatste is lastig, want jongeren kunnen wel ideeën hebben, maar lang niet altijd de skills om die tot uitvoering te brengen. Joana (17) benadrukt dat het belangrijk is dat jongeren hierbij steun krijgen, en zo komt het idee tot stand voor een soort markt waar jongeren die iets willen, in contact kunnen komen met ‘mogelijkmakers’. Met een ideeënbus waar niks in wordt gestopt, maar waar juist wat uit wordt gehaald in de vorm van een soort ‘wist-je-dat?’, zodat jongeren weten wat er al in de buurt gebeurt en waar ze bij aan kunnen sluiten. Meinke Noordam van Jeugdland biedt al aan de markt op haar terrein te houden.
Ook Badhuis Oedipus stelt hun gebouw op het Javaplein buiten openingstijden van het café beschikbaar voor initiatieven van jongeren. Speerpunten hiervoor zijn muziek en kunst, vertelt Amaury Faucon. Nu worden er in die uren bijvoorbeeld al radio en podcasts gemaakt. Faucon is bereid om met de werknemers van het Badhuis te brainstormen over creatieve activiteiten die ze op de agenda kunnen gaan zetten voor jongeren.
En dan stippen de jonge meiden nog één belangrijk ding aan. Hoe komen die jongeren dit allemaal te weten? ‘Flyeren, posters ophangen, online gooien en doorvertellen’, komt men tot de conclusie. Werk aan de winkel dus voor werkgroep Vrije Tijd.