Het Spectrum, een openbare school voor speciaal basisonderwijs in Amsterdam Oost, werkt al zes jaar samen met De Rode Loper op School. Tijd voor een interview met Peter Hofland, cultuur coördinator, over het belang van kunsteducatie en het werken met kunstenaars in de klas.
Wendeline Thole | Foto De Rode Loper op School
‘Het betere knip- en plakwerk overstijgen, dat is wat ik met onze kunsteducatie projecten wil bereiken.’ Peter zet zich in voor meer praktijkonderwijs op school. Leerlingen van het speciaal onderwijs hebben moeite met de zaakvakken, met rekenen en taal. ‘Vaak is de effectieve leertijd van onze kinderen maar kort’, vertelt Peter. ‘Juist door kunst en cultuur leren de kinderen weer op een andere manier. Het is voor ons als school belangrijk dat de kinderen leren met hun handen, hun motorische vaardigheden ontwikkelen. Door creativiteit te stimuleren en fantasie te prikkelen, laten de kinderen vaak zien wat ze wél kunnen. Heel waardevol!’
Pingpongballen
Op welk kunsteducatieproject kijk je met plezier terug? ‘Het PingPong Pakhuis! Onze kinderen maakten kennis met kinetisch kunstenaar Mark Bischof en bouwden in groepjes aan een groot open pakhuis, een soort knikkerbaan maar dan met pingpongballen. Dit kinetisch kunstwerk kreeg een plek in de hoge hal van de school en werd feestelijk gepresenteerd. Er is eindeloos gespeeld met de pingpongballen. Het PingPong Pakhuis staat nog steeds op school.’
‘Sinds die tijd hebben we jaarlijks kunsten technieklessen op school. Kinderen zoeken op eigen wijze naar oplossingen, hoe pak je een technisch probleem aan en wat heb je allemaal nodig? Ze leren werken met gereedschap, verschillende materialen en krijgen veel kunstzinnige vrijheid. De kinderen vinden het heerlijk. En ik doe ook altijd graag mee met de lessen.’
Respect
Er is inmiddels een vaste poule van kunstdocenten, die met veel plezier en gedrevenheid de kunstlessen op het Spectrum verzorgen. ‘Je kunt geen lelijke dingen maken. Dat hoor je vaak in de klas’, zegt Peter. ‘Kinderen hebben respect voor wat de ander maakt en kijken met nieuwsgierigheid naar de eindresultaten. Het is een verademing dat de kinderen tijdens de lessen niet worden afgerekend op wat ze niet kunnen.’ Kinderen laten genieten van kunst en samen maken. We kijken uit naar een creatief, nieuw schooljaar!