De foto’s bij dit artikel zijn deel van een bonte verzameling levensgrote mensfiguren, gemaakt door leerlingen van de Willibrordschool, geëxposeerd bij FACTOR IJ.

Wendeline Thole

Mens! is een kunsteducatieproject van De Rode Loper op School en bestaat uit een reeks van 5 lessen. Kunst- en techniekdocent Gerald Maurice heeft met ruim 100 kinderen, 6 klassen aan dit project gewerkt. In de eerste 2 lessen is per klas een skelet gemaakt. Leerlingen bekeken de mens vanuit biologisch oogpunt en construeerden elk onderdeel van het menselijk lichaam van gips en ijzerdraad. Van ellepijp, onderkaak, middenrif tot kleine teen.

Als echte kunstenaars dachten de leerlingen na over vragen als: hoe zal de mens evolueren? Hebben we straks vleugels en zwemvliezen? Ook zijn er tal van verwijzingen naar de kunstgeschiedenis en keken de kinderen naar werk van o.a. de kunstenaars Antony Gormley, Folkert de Jong, David Altmejd en Niki de Saint Phalle. Tijdens het maken van de mensfiguren leerden de kinderen om te gaan met diverse gereedschappen. Boren, zagen, tangen, tackers, lijmpistolen, etc. Ondertussen werd er overlegd, geëxperimenteerd, gesjouwd en samengewerkt. Alle mensfiguren zijn van een ander restmateriaal gemaakt, van hout, karton, plastic, tot leer, takken en computeronderdelen.

Voor de kinderen was het spannend, ze hadden nog nooit zo groot en met zoveel gereedschap gewerkt. Ze probeerden nieuwe dingen uit, ontdekten waar ze plezier in hadden en wat ze moeilijk vonden. Hoe bevestig je een hoofd van pvc-buizen en maak je van cd-roms een arm? Dit kunsteducatieproject laat zien wat er gebeurt als je buiten de gebaande paden leert denken, het stimuleert vindingrijkheid en zorgt dat kinderen worden uitgedaagd op creatief en technisch gebied.

De beelden riepen vreemde en grappige associaties op en het publiek herkende allerlei eigenaardige menselijke karakters. Er worden de komende maanden op andere scholen nog veel meer mensfiguren door kinderen gemaakt. De tentoonstelling Mens! was een aanloop naar de KinderKunstBiënnale 2025 – een podium voor kinderkunst.

De Rode Loper op School

Stichting Kunsteducatie De Rode Loper op School organiseert sinds 2000 een grote verscheidenheid aan cultuureducatieve programma’s voor het primair onderwijs in Amsterdam. Afgelopen schooljaar werd samengewerkt met 27 scholen en namen ongeveer 18.000 kinderen deel aan de projecten. Kunst dichtbij: de omgevingsgerichte programma’s van De Rode Loper op School dragen bij aan een historisch en hedendaags cultureel besef. Meer informatie: www.derodeloperopschool.nl