Home Overzicht ‘Niemand ontkomt na corona nog aan online’

‘Niemand ontkomt na corona nog aan online’

0

Hoe vergaat het kleine, zelfstandig ondernemers in Oost in de Coronatijd? Gaan ze overleven? Floreren ze juist? Of is het nu nog te vroeg om er iets over te melden? De tweede aflevering in de reeks met webbouwer en online marketeer Jitske Naberman.

Ondernemer in coronatijd | Anne-Mariken Raukema

In januari liep het contract van Jitske Naberman als interim coördinator van de webshop in het Rijksmuseum af. Net als het Van Gogh had dit museum al ingezet op verkoop van de producten uit de museumwinkel via internet. Toen een paar weken later alle musea de deur moesten sluiten, bleek dat de musea die een webwinkel hadden, nog wel inkomsten hadden. Naberman was al gaan praten met andere potentiële klanten in Amsterdam: het Anne Frankhuis, EYE, Nemo en Amsterdam Museum.

De museumwinkelmanager van EYE zag juist nu kansen. Eerder werd geld gestoken in de core business van het filmmuseum: de collectie. En niet in een webwinkel, die werd steeds uitgesteld. ‘Terwijl de steeds aan film gerelateerde producten in de winkel heel bijzonder zijn’, meent Naberman. ‘Dat geldt ook voor het Rijks. Voor elke tentoonstelling worden unieke en mooie voorwerpen, sjaals bijvoorbeeld, gemaakt, en ook boeken.’ Nu heeft een aantal Amsterdamse musea op initiatief van Jitske Naberman de handen in een geslagen en bouwde zij www.dutchmuseumgiftshop.nl.

Internationaal
The Guardian riep de webshop van EYE uit als een van de tien beste ter wereld. Na een korte actie op facebook liepen de bestellingen binnen. De doelgroep is heel internationaal, met een grote belangstelling voor cultuur, in dit geval film, en vaak op zoek naar originele cadeaus. Niet zelden wordt bij thuiskomst alsnog die tas online gekocht, die € 4,95 kost. Dat daar achttien euro aan verzendkosten bijkomt, nemen de klanten voor lief. Veel Engelsen en Amerikanen, maar ook een steeds groter wordende groep Chinezen. ‘Het was even puzzelen hoe we de Chinese creditcards werkend kregen, maar dat is gelukt’, licht Naberman toe.

Topdrukte
Negen jaar geleden begon Jitske Naberman voor zichzelf. Ze werkte als marketeer voor de Technische Unie, een groothandel in bouwmaterialen. Ze miste de snelheid van een klein bedrijf en begon met het maken van websites voor vrienden. Dat groeide uit tot honeydew.nl, vernoemd naar dr. Bunsen Honeydew uit de Muppit Show. Ze werkt veel vanuit huis en op locatie. Haar klanten zitten veel in de culturele sector. En ziet zichzelf geen bedrijf met medewerkers runnen. Zaken als het verzendklaar maken van de cadeautjes die via de Dutch Museum Gift Shop worden aangeschaft, zijn uitbesteed. Door de schaalvergroting is dat uiteindelijk goedkoper dan de handeling en administratie zelf te doen.

‘Door de coronacrisis gebeurt nu veel meer online dan ooit.’ Ze haalt voorbeelden aan van onderwijs aan haar kinderen, een op de basisschool en een op een school voor voortgezet onderwijs. Het is een beetje traditionele school die tot voor kort vooral inzette op boeken en persoonlijk contact. Ook die maakt nu een snelle ontwikkeling door naar online. ‘Ze moeten wel. Ik merk het ook aan mijn ouders, die waren ook terughoudend. Maar het is zoveel makkelijker geworden. Niemand ontkomt na corona nog aan online.’

Daarnaast werkt Naberman tijdelijk voor UNLP, een Instituut voor Communicatie en Persoonlijke ontwikkeling, feitelijk om de hoek. Zij verzorgen opleidingen NLP (neuro linguïstisch programmeren) en mindfullness, de laatste maanden vooral online. En ze ontwikkelden de ‘Happinez Academy’, een soort Netflix voor persoonlijke ontwikkeling. Naberman: ‘Een advertentie in Psychologie Magazine leverde achthonderd cursisten op. Online zorgt voor een enorme uitbreiding. Dat kan niemand ontgaan.’

Check dutchmuseumgiftshop.nl