De gemeente Amsterdam heeft eind maart een nieuwe website geopend om onderlinge hulp in Amsterdam tijdens de coronacrisis te ondersteunen: wijamsterdam.nl. Het biedt een platform voor alle organisaties, ondernemers en particulieren die hulp willen bieden aan Amsterdammers die dat nodig hebben. Onder het kopje stadsdeel Oost tel ik negen initiatieven.
Coronacrisis | Henny Reubsaet
In Betondorp en IJburg zijn bewoners met een nieuw initiatief gestart, lees ik. Pim (18) en Imke (17) die op IJburg boodschappen willen doen voor kwetsbare buurtbewoners. En Betondorper Carleen de Lange die met veertig vrijwilligers zorgt voor burenhulp, van maaltijden rondbrengen tot de hond uitlaten. Hartverwarmend.
De overige initiatieven komen van bestaande organisaties. Ik zie dat Civic en Dynamo zich gevoegd hebben bij een gelegenheidssamenwerking met andere professionele instellingen voor sociaal werk in de stad. Ze zijn nu telefonisch bereikbaar en via de nieuwe site voorelkaarinamsterdam.nl. Ook Viia, bemiddelaar in vrijwilligerswerk in Oost, is bereikbaar via de telefoon en site voor hulpvragen. Daarnaast zijn er initiatieven vanuit vrijwillige buurtorganisaties. Hoe bieden zij hulp nu de buurthuizen dicht zijn? Ik bel met twee gevestigde namen.
Meta de Vries van De Buurtbel OHG-de Eester vertelt dat ze het extra druk hebben, nu de gebruikelijke inloop niet open is. Een grote groep buurtbewoners heeft zich aangemeld omdat ze dat ze willen helpen. Nu zijn ze dus dat aanbod aan het invoeren zodat ze iemand met een hulpvraag een goede match kunnen geven. Ze willen dat buurtbewoners die alleen behoefte hebben aan een praatje een vast contactpersoon hebben, maar ook bij klussen als boodschappen doen of de vuilnis buiten zetten. Dat koppelen gebeurt vanuit De Eester aan de Van Eesterenlaan. Ze proberen er altijd met twee mensen tegelijkertijd bezig te zijn, zodat ze elkaar kunnen steunen. Lennie en Petra hebben daar de afgelopen weken zo’n vijftig buurtbewoners per week gebeld, waarvan ze wisten dat ze alleen woonden en misschien hulp nodig hadden.
Een terugkerende hulpvraag is dat mensen graag een wandeling willen maken in de buurt, maar niet alleen. Dus nu zijn ze stokken van anderhalve meter lang aan het maken, met handjes eraan. Buurtbewoners die willen wandelen, spreken dan af voor de deur van De Eester en gaan samen op pad met een stok.
Meta benadrukt dat zij het bij buurtruimte De Eester nooit hebben over vrijwilligers, maar alleen over actieve buurtbewoners. Het is echt een coöperatie, iedereen die actief is bij de Eester woont in de buurt, dat is ook de kracht ervan.
Mensen vragen over het algemeen niet zo snel om hulp
Toevallig zouden ze vandaag, 1 april, hun 5-jarig bestaan hebben gevierd. Net stonden ze even op straat met een aantal buurtbewoners die een bloemetje kwamen brengen. Op afstand uiteraard. En vandaag deden ze hun nieuwe mailing de deur uit. De nieuwsbrief van De Eester gaat altijd naar 1.200 mensen. Daarin hebben ze een oproep gedaan om goed rond te kijken in je straat, zit er iemand alleen, zou er iemand hulp kunnen gebruiken? Hou het in de gaten! In deze tijd trekken mensen zich ook wel terug, mensen vragen over het algemeen niet zo snel om hulp. Die oproep wil ze nu ook graag doen aan alle Amsterdammers.
Maar over het algemeen valt de problematiek in Het Oostelijk Havengebied mee vertelt Meta. Het Oostelijk Havengebied kent een andere bewonerssamenstelling dan de Indische Buurt. Ze heeft gehoord dat daar de hulpvragen schrijnender zijn.
Dus bel ik Ahmed el Mesri van Assadaaka Community. Hij bevestigt de ernst van de problemen waar zijn organisatie nu mee in aanraking komt. ‘De coronacrisis raakt iedereen, maar de allerzwaksten worden nog erger geraakt.’
De Assadaaka Community werkt al dertig jaar voor de kwetsbaarste doelgroep, de nieuwkomers, mensen in armoede, de daklozen, mensen met beperkingen. ‘Daarom geven we taallessen, organiseren we voorlichtingsavonden en gezamenlijke maaltijden, alles om mensen zelfredzaam te maken zodat ze gelijkwaardige Nederlandse burgers kunnen worden. Onze locatie aan de Polderweg is nu gesloten, dus de 150 tot 200 mensen die we wekelijks ontvangen zien we nu niet. Maar ook de wekelijkse voedselbank is er nu niet. Mensen verliezen nu hun baan, en ze kunnen vaak al moeilijk rondkomen. Ze zijn nu echt in nood.’
‘Vrijwilligers van Assadaaka koken nu thuis en dan gaan we het eten rond brengen. Daar zat geen plan achter. Er was ook geen tijd om contact op te nemen met de gemeente dus er viel niks aan te vragen. Nu betalen we die maaltijden zelf. Dat geeft ons ook kracht. Er is een vast team van acht mensen die zich nu twaalf uur per dag inzetten, zelf doe ik de coördinatie. Vrijwilligers komen van verschillende lagen, van Mustafa tot Klaartje. Iedereen voelt zich thuis bij ons, iedereen leert van elkaar.’
De Assadaaka Community werkt al dertig jaar voor de kwetsbaarste mensen
‘Vanaf 8.00 uur ‘s ochtends begint mijn telefoon al te bellen. We nemen ook mantelzorg over, omdat er hele families ziek zijn of mensen niet naar de supermarkt kunnen. Gelukkig zijn er ook restaurants en ondernemers die doneren. Bakker Hartog doneert haast elke dag, al jaren, daar zijn we heel blij mee. En ook restaurants brengen ons eten wat ze anders hadden moeten weggooien. Pas hebben we nog 150 maaltijden gekregen die een aantal vrijwilligers allemaal heeft rondgebracht nu we geen locatie meer hebben. We hebben een groot bestand en veel structurele bezoekers.’
‘Mensen bellen ons vooral, veel gaat via mond op mond reclame, maar Assadaaka geeft ook informatie via de site, email en onze Facebookpagina. Daar schrijven we allerlei tips hoe je gezond kunt blijven nu. Bewust alleen in het Nederlands, want dat is het land waar we wonen en we zijn allemaal Nederlandse burgers.’
Ook Ahmed wil afsluiten met een oproep. ‘Onze diensten staan open voor iedereen. Als mensen nog voedsel willen doneren zou dat fijn zijn. Of op een andere manier behulpzaam willen zijn, iedereen is welkom.’
Ons telefoongesprek duurt ongeveer een kwartier, en in die tijd hoor ik regelmatig een piepje van een nieuw gesprek binnenkomen. Mensen die bellen met een hulpvraag vermoed ik en de in-gesprek-toon krijgen. Maar Ahmed stelt me gerust, er staan er op wijamsterdam.nl nog twee andere telefoonnummers van Assadaaka vermeld. Op wijamsterdam.nl zijn er nog twee andere initiatieven vanuit de Indische Buurt geplaatst.
Het is duidelijk dat bewoners van Oost in deze tijd extra goed voor elkaar willen zorgen. En via wijamsterdam.nl is die zorg gelukkig gemakkelijk te vinden.