Home Overzicht Overlast voor reizigers door verbetering bereikbaarheid Bajeskwartier

Overlast voor reizigers door verbetering bereikbaarheid Bajeskwartier

0

Van 14 juli tot en met 30 juli is er geen trein- en metrovervoer mogelijk tussen het Amstelstation en Station Bijlmer ArenA in verband met de aanleg van een onderdoorgang van het spoor. Deze tunnel onder twee trein- en zeven metrosporen ter hoogte van de Amstelstroomlaan, verbindt het Bajeskwartier met het Amstelkwartier. Om de periode van overlast zo kort mogelijk te houden wordt er dag en nacht, zeven dagen per week doorgewerkt.

Eelco Hiemstra

Ten oosten van de Spaklerweg, ingeklemd tussen het spoor, de Weespertrekvaart en in het zuiden door het Amstel Businesspark Zuid, ligt de Weespertrekvaartbuurt. Hier worden 3.300 woningen gerealiseerd. De Kop Weespertrekvaart is bijna klaar en aan het Bajeskwartier wordt hard gewerkt. Later volgen de Weespertrekvaart-Midden en Weespertrekvaart-Oost. Sinds de noordelijke spooronderdoorgang alleen nog voor fietsers en voetgangers open is, is deze nieuwe woonwijk voor gemotoriseerd verkeer enkel nog bereikbaar aan de zuidkant, vanaf de Van Marwijk Kooijstraat. Nu er zich steeds meer mensen in de buurt vestigen is het hoog tijd voor een nieuwe ontsluiting.

Megaproject
De onderdoorgang van het spoor bestaat uit drie tunneldelen. Het beton voor de wanden en dekken zijn in mei op het terrein van de voormalige Bijlmerbajes gestort. Elk van de drie delen bestaat uit 840 kuub beton, in totaal ruim 2.500 kuub zo’n 250 betonwagens. De tunnel wordt in totaal 23 meter breed, 60 meter lang en krijgt een doorrijhoogte van 4,20 meter.

Deze maand worden de drie tunneldelen verplaatst naar hun definitieve plek en aan elkaar gelegd. Die verplaatsing is hemelsbreed een kippeneindje, maar heeft vanwege het hoge gewicht van de delen letterlijk nogal wat voeten in aarde. De route kruist ondergrondse kabels en leidingen langs het spoor die niet mogen verzakken of van hun plaats mogen raken. Hiervoor is een speciale fundering voor de route aangelegd met 44 trillingsvrije resonantiepalen van 24 meter lang. De route over de Bajesgracht die voor deze operatie gedeeltelijk gedempt is. Ieder deel van de tunnel is naar schatting zo’n acht uur onderweg vanaf de bouwplaats naar de definitieve bestemming.

Artist impression A&E Architecten.

Werkzaamheden op verschillende locaties
De bouw van de tunnel leidt de komende weken tot extra reistijd voor de reizigers in metro en trein. Ook elders in en rond de stad worden werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. Door op verschillende locaties in dezelfde periode werkzaamheden uit te voeren, zorgt ProRail ervoor dat de overlast beperkt blijft tot 16 dagen, in plaats van de ruim 20 verschillende buitendienststellingen, uitgesmeerd over een periode van 3 jaar.

Reizen met de trein
Van 14 tot en met 30 juli is er geen treinverkeer mogelijk tussen het Centraal Station en de Bijlmer Arena. Deze buitendienststelling wordt door ProRail benut om op Station Amstel een extra trap te bouwen naar het oostelijke perron. Deze is nodig om drukte op de perrons te voorkomen door de verwachte groei van reizigers.
Verderop in het traject naar Utrecht moeten treinreizigers tot en met 23 juli nog rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka- spoorbrug. Daardoor rijden er in die periode geen sprinters tussen Breukelen en Utrecht. Hiervoor worden bussen ingezet.

Ook bij het Muiderpoortstation zijn de komende tijd werkzaamheden aan het spoor. Hier worden nieuwe seinen en nieuwe wissels aangelegd. Treinverkeer is hier wel mogelijk behalve op zondag 19 juli. Check NS.nl.

Reizen met de metro
Vanaf maandag 13 juli 20.00 uur tot donderdag 30 juli 5.00 uur is er geen metrovervoer mogelijk tussen het Amstelstation en Bijlmer ArenA. Metro 51 rijdt in deze periode van de Isolatorweg naar de Gaasperplas, metro 53 rijdt helemaal niet en metro 54 pendelt dagelijks tot 20.00 uur tussen Centraal Station en Amstelstation.
Tussen de verlaten metrotrajecten rijden pendelbussen. Kijk voor de dienstregeling en haltes op GVB.nl. In de pendelbussen kunnen geen fietsen worden meegenomen.

ProRail heeft ook een informatieve video gemaakt: