De geur van versgebakken kibbeling en lucht van verse vis vullen de Dappermarkt al jaren op het Dapperplein. Midden op de markt staat al 32 jaar een vertrouwd gezicht: Zeger en zijn viskraam uit Spakenburg. Weer of geen weer, de kraam vormt een vast ankerpunt voor bezoekers uit Oost en ver daarbuiten.
De viskraam van Vishandel De Graaf-Roos kent een lange historie. Het bedrijf vindt zijn oorsprong in Spakenburg, waar overgrootvader De Graaf een visgroothandel dreef. Inmiddels heeft de familie een breed netwerk opgebouwd, met vier kramen op verschillende markten in Noord- en Zuid-Holland, waaronder Hoorn, Zaandam en Heemskerk. In Spakenburg bevindt zich de verwerkingshal, waar de vis wordt schoongemaakt en voorbereid voor verkoop.
Zeger ziet veel potentie in de Dappermarkt. ‘De markt heeft een mooie toekomst, maar dan moet er wel goed beleid komen’, vertelt hij. De wisselende ambtenaren en het gebrek aan ervaring bij de huidige marktmeester zorgen voor onrust onder de marktkooplui. ‘Eind dit kwartaal zou er nieuws moeten zijn, maar we hebben nog niets vernomen.’
Een klant die net een broodje haring bestelt, vult aan: ‘Het probleem is dat veel marktlui snel afhaken. Dan heb je een halve markt.’ Ondanks de uitdagingen blijft Zeger positief: ‘Als de gemeente de juiste keuzes maakt, kan de Dappermarkt weer bloeien.’
Wat de viskraam bijzonder maakt, is het brede assortiment verse vis. Daarnaast blijven ook de snacks als kibbeling en gefrituurde vis favoriet, maar het aanbod gaat verder. Dit seizoen ligt er verse rode poon en rode dorade op de kraam. Ook bijzonder: zee-egels. ‘Je eet ze rauw en ze hebben een nootachtige smaak’, legt Zeger uit.
Daarnaast verdienen onbeminde vissoorten zoals wijting meer aandacht. ‘Veel mensen kennen deze vis niet goed, terwijl hij heerlijk smaakt’, licht de marktkoopman toe. De viskraam speelt in op de seizoenen. Het inktvisseizoen loopt op zijn eind, terwijl rode mul geliefd blijft. ‘In februari is wilde zeebaars favoriet en in het voorjaar komt de skrei-kabeljauw weer, een stevige vis met een vettige huid’, vertelt Zeger enthousiast.
Bezoekers krijgen niet alleen verse vis, maar ook advies. ‘We helpen klanten met bereidingswijzen en recepten. Dat persoonlijke contact maakt het verschil.’ Een vast bezoeker die dit weekend vissoep wil maken heeft een lijst met vissoorten mee en de marktkoopman overlegt met haar om de juiste keuze maken. ‘Ik kom altijd hier om de juiste vis van het seizoen te kopen wat in mijn bouillabaisse kan’, vertelt Annemarie. ‘Juist dat persoonlijke advies waardeer ik op de markt.’
Naast kwaliteit en vakmanschap speelt de sociale rol een belangrijke factor. ‘We maken met veel klanten een praatje, horen wat er speelt in de buurt. Mensen komen hier niet alleen voor vis, maar ook voor een stukje gezelligheid’, zegt Zeger. ‘Je wordt hier als mens behandeld, niet als nummer.’